
W drugiej cz�ci opisu tych map zg��biamy technik� gry znanego polskiego snajpera


Nick:

Klasa: Sniper
Klany: Clockwork,




Osi�gni�cia: 2. miejsce w Pucharze Polski w DODS.
Grane wersje DOD: od 1.0, klanowo od 1.3
Ulubiona mapa: dod_harrington
Komputer: Intel Core Quad, 2.3GHz
Gfx: GeForce 9600 GT
Mysz: A4 Tech 750, za 60z� :) Przetestowane r�ne modele Razera ale pozosta� przy A4.
Klawiatura: A4 Tech za 11 z�
Internet: 15Mbit - ale nie warto w to inwestowa�, bo

Cfg: brak specjalnych ustawie�, poza: lerp=0, sensitivity 1.5
HUD: jak najwi�cej przejrzysto�ci, p�przezroczysta mapka, rozmiar deathkill 5, ilo�� deathkills zwi�kszona do 6.
Najnowszy znaleziony screen jest z grudnia 2008... tutaj
Kid Maniak: Twoja pierwsza bro�?
prze: Zacz�o si� oczywi�cie od thompsona i kara :-)
KM: Chcesz, �ebym to wyci��? :)
prze: Nieeee, szybko poj��em, �e kar jest lepszy. Za to z garanda nic mi nie wchodzi�o...
KM: Ale ostatecznie przerzuci�e� si� snip�.
prze: Tak. W pierwszym klanie, w kt�rym zagra�em - 'Clockwork' - przyjrza�em si� snajperowi i jako� mnie wci�gn�a ta bro�.
KM: Najwa�niejsze cechy dobrego gracza w/g Ciebie?
prze: Spostrzegawczo��. Musisz mie� minimalnego HUD-a, �eby nie przeszkadza�. Trzeba dojrze� przeciwnika w ka�dym k�cie.
KM: Kt�ra klasa jest najwa�niejsza w DOD:S?
prze: Nie ma takiej. Wszystkie musz� wsp�gra�, �eby ta machina sz�a do przodu.
KM: Czym klasa sniper r�ni si� od pozosta�ych?
prze: Sniper ma najtrudniejsze zadanie pod wzgl�dem ogarni�cia mapy. Nie twierdz�, �e z innym klasami jest wiele �atwiej. Light musi szybko celowa�, heavy musi wyczu� kiedy rushowa�. Sniper musi np. wiedzie�, kiedy i gdzie wychodzi� z zoomem. Je�li kto� jest nowy, to musi wybra� konkret i go cisn�� a� si� nauczy.
KM: Wspomnia�e� o 'wychodzeniu z zoomem'. Co to za stw�r?
prze: Przede wszystkim szukanie celu. Widz� nowych snajper�w, kt�rzy chodz� z zoomem, albo siedz� sobie spokojnie w miejscu i czekaj�. W swoich najlepszych latach nigdy nie sta�em z zoomem w jakim� miejscu. To by�o ci�g�e chodzenie a gdy kogo� zobaczy�em, to zoom+fast shot i koniec.
KM: Rady dla pocz�tkuj�cych?
prze: Na starcie najtrudniejsze b�dzie ogarn�� szybkie celowanie(aim)/refleks.
Mapa: Argentan
prze: Mapa dobra dla snipera, te� j� lubi�. Wol� stron� Axis.
Od Axis: je�li sniper ma dobry respawn, czyli jest blisko wyj�cia, podchodzi jak najszybciej do opon. Celuje mniej wi�cej w stron� kamienia, tam mniej wi�cej powinien by� sniper przeciwnika. To jest podstawa przy rozpocz�ciu rundy - wyko�czy� snipera aliant�w. Je�li si� to uda, to pozostaje ogarni�cie lighta (z tor�w - przyp. KM), a p�niej ju� wszystko to, co po lewej stronie.
Przewa�nie wtedy gram szop�. Oczywi�cie �rodek jest na tej mapie najwa�niejszy. A je�li mamy ju� �rodek, to skracam, przy czym uwa�am na kompleks, bo tam heavy lubi zaj�� snipera.
Gdy jeste�my w defensywie, to pierwsza miejsc�wka to drzewo. Tylko trzeba to robi� z g�ow�, bo co z tego, �e tam dojd�, je�li z naszej dw�jki jaki� hvy/light mnie sprz�tnie. W ka�de miejsce, gdzie mo�e by� przeciwnik, wchodz� z zoomem. I trzymam si� zasady, �eby i�� do przodu razem z klanem.
Strona US: po starcie rundy biegn�c trzeba dosta� si� jak najszybciej w okolice kamienia. Wielu nowych, nie wiem czemu, skraca a� po sam wagon. W tym miejscu jest si� p�niej, szkoda czasu. Je�li dobrze wykumasz podbieganie, to na kamieniu jest si� bardzo szybko i z zoomem mo�na poczeka� na wroga. Zazwyczaj po�wi�cam na to kilka sekund, po czym napieram dalej lew� stron�.
Generalnie id� za ciosem - raczej nie kampi�, staram si� gra� agresywnie. Przemieszczam si� razem z reszt� klanu. Nie tak szybko, jak heavy. Jestem za swoim lightem na torach. Light atakuje na kr�tszym dystansie, a ja w tym czasie patrz�, �eby nie zdj�� go sniper. Cz�sto jestem na lewym k�cie (przy szopie - przyp. KM).
Og�lnie je�li chodzi o granie - nie tylko s�ucham co si� dzieje w grze, ale te� patrz� na deatch-kille i gdzie kto chodzi. To jest najlepsze info dla mnie. Dodatkowa rada dla pocz�tkuj�cych snajper�w - je�li chcecie gra� t� klas�, musicie przewidywa� zachowania przeciwnika. Je�li potraficie to dobrze zrobi�, to granie wygl�da jak taka sekwencja: w��czam zoom - przeciwnik wchodzi - nie ma przeciwnika - wy��czam zoom. Przeciwnik najcz�ciej gra schematami. Trzeba je w trakcie gry rozpozna� i b�dziesz wiedzia�, gdzie on si� znajdzie, zanim on sam o tym pomy�li.
Czyli podsumowuj�c: Team Speak, ogl�da� map�, �ledzi� death-kille.
Mapa: Anzio.
prze: Dwie podw�jne flagi most i plac. Wed�ug source-owc�w jest na tej mapie jedna s�uszna �cie�ka: plac od strony aliant�w i most od strony axis. Co jest troch� sporne, bo w 1.3 snajper albo z obu stron chodzi� most, albo z obu plac. Mi si� wydaje, �e nasz snajper powinien i�� tam, gdzie snajper przeciwnika, bo trudno np. na mo�cie od strony axis go wyhaczy�.
Z moim dawnym klanem stwierdzili�my, �e b�dziemy gra� most w 3 lighty. Po to, �eby od strony US m�c broni� go sze�cioma granatami, a od strony axis - aby ich przyt�oczy� tak, �eby nie wyszli podczas brania. Dlatego ja gra�em plac z obu stron.
Od strony Allies: standardowo gram plac przez pierwsz� flag�. Chyba, �e mam dobry resp po prawej stronie. Nazwa�em to skracaniem - wszyscy si� dziwili :) Wygl�da�o to tak, �e je�li mia�em blisko do prawej strony respa, to z fast-shotem wychodz� beach-house i zdejmuj� tych, co s� na rampie przy rze�niku. To musi by� szybkie, wychodzi�em z fast-zoomem i od razu strza�. Cz�sto udaje si� trafi�, bo przewa�nie stoj� tam w grupie. A p�niej przez pizz� na plac.
Je�li taktyka jest taka, �e gram ca�y czas most, to albo zostaj� na g�rze w BH. Dobry sniper potrafi z BH zdejmowa� fast-zoomem/fast-shotami. Ale to by�o kiedy� :-) Teraz cz�owiek wi�cej si� uczy i wychodzi na powietrze, a mniej trenuje :-) Druga opcja to wchodzenie na most przez bram�.
A s�uszna strategia jest taka, �eby snajper chodzi� przez jedynki i patrzy�, czy z 2 okien heavy nie skraca za ko�ci�. P�niej musi s�ucha�, czy przypadkiem jakie� hvy go nie zachodzi. W agresywnym wariancie wchodzi�em na plac i patrz�c d�ug� bra�em flag� razem z jakim� hvy. W iCh*jach nawet nie zdejmowali�my obu hvy przeciwnika, a i tak dawali�my rad� wzi�� plac.
Je�li mamy ju� plac, to patrz� g��wnie maina i 2 okna, �eby jakie� hvy nie wpad�o za ko�ci�.
Strona Axis: przede wszystkim podbiegam do 2 okien na plac i pozbywam si� snajpera, kt�ry przez dzwi z pizzy (czasem zwana restauracj� - przyp. KM) chce zdj�� nasze hvy. Stara�em si� tam dotrze� szybciej ni� nasze hvy, �eby by�o czego broni�:)
Druga opcja - mainem. Polega na tym �e wchodz� g��wn� alejk� pod plac i �ci�gam ich snipera z do�u. Je�li jeste�my w totalnym natarciu, to wtedy mainem i na jedynk�, albo pomagam na mo�cie.
Co do gry wed�ug s�usznej wersji - czyli snajper na most - przede wszystkim uwa�am, �eby lighty nie dosta�y si� do beach - house, albo �eby ich snajper fast-shotem nikogo nie zdj�� (id� wtedy przez ramp�). Chyba, �e mi si� nie chce, wtedy id� dwa okna i pilnuj� stoczni, �eby nikt naszym nie przeszkadza�, jak bior� most. Rampa czy 2 okna - to jest te� uwarunkowane przez m�j resp.
Je�li mamy most, to wtedy skracam przez bram�. To trzeba robi� ostro�nie, bo s� bardzo kr�tkie dystanse. Ew. przez rze�nika na plac i wtedy na ich jedynk�.
Wywiad przeprowadzony 3.07.2009